Pagina's

zondag 30 maart 2014

Chocoa Festival

Hoi Allemaal,

De meeste mensen houden van chocolade. Ik zelf ben daar 1 van. En als je eenmaal 1 hebt gegeten wil je er natuurlijk meer van. 

Maar wist je eigenlijk dat als je chocolade eet, die niet duurzaam/biologisch is, je eigenlijk gewoon suiker eet?! De suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel in 1 klap omhoog schiet. Je krijgt er een behoorlijke kick van en houdt dat ongeveer een uur vol. Daarna dondert je suikerspiegel in een rap tempo omlaag en voel je je moe, krijg je trillende handen, ben je duizelig en heb je het gevoel om flauw te vallen. En dus weg fijn gevoel!

Ik wilde met eigen ogen, zien en proeven wat echte chocolade is en was dan ook blij verrast dat ik naar de Persdag mocht van: 'Chocoa Festival Amsterdam' in het Scheepvaartmuseum. 

Ik had een introducé meegenomen. Mijn Turkse collega (een zoetekauw eerste klas en dol op chocolade) die wel gewend is te 'bakken' met chocolade met heel veel suiker! Haar kijk op chocolade is na ons bezoek ook sterk veranderd. Wil jij ook weten hoe of wat?! Lees dan snel verder!

Bij binnenkomst moesten we naar de speciale pers ingang en kregen we een polsbandje. We konden ons inschrijven voor een workshop, wat we ook deden maar uiteindelijk niet zoveel voorstelde! 


Daar aangekomen kregen we een stuk geschiedenis over de cacao en mochten we verschillende chocolade proeven. Meteen merkte ik al het volgende op: ik proefde cacao, ik proefde chocolade! Ik voelde me helder worden, ik kreeg energie maar geen kick! Ik kreeg geen bijwerkingen zoals trillende handen/ flauwtes en werd niet moe. 

Dit was dus 100% cacao! Met 0,0% aan toevoegingen. Het was heel bitter en ik moest daarna echt even naspoelen met water. 


Zoals je kan zien is dit 100% cacao! Ik moest zeggen een hele dappere ervaring om dit met eigen ogen gezien te hebben.

Wat opvalt is dat de echte raw biologische/duurzame chocolade meestal geplukt en bereidt wordt op plantages in Equador of de carribean. De schil van de cacao geeft aan wat voor boon het is en bepaalt de smaak van de chocolade. Op de plantages zelf wordt de cacao geteeld/ geplukt en tot 'chocolade' gemaakt. 

De reden achter dit concept is dat men wilde en wil de lokale bevolking helpen om een goed inkomen te verwezelijken. Bovendien is het klimaat in Equador ideaal om deze producten te produceren en dit kan hier dus al op kleine schaal plaatsvinden. Maar dit is het niet alleen want; mensen helpen is één, maar je moet ook kwaliteit kunnen bieden want anders heb je geen afzet. Dat is namelijk het nadeel van veel Fairtrade labels, die zijn er voor de lokale bevolking. Kwaliteit is daarbij vaak een no go. Want in de gebieden waar van oudsher de beste cacao voorkomt, hebben ze hun eigen personeel rondlopen die zoeken  de perfecte boeren om voor hun aan de slag  te gaan. Het enige wat ze hoeven te doen is de producten verbouwen. Het personeel van zo een bedrijf heeft namelijk de kennis en de materialen ( het zaaigoed, apparatuur) in huis om het proces goed te laten verlopen. 

Daardoor wordt het een kwaliteits product en kan de lokale bevolking er van leven.


De werkwijze achter dit concept verzekerd van een goed product op alle fronten.


Dit is een lokaal geproduceerde cadeauverpakking met kleine bonbons om te geven als present. Is het niet prachtig?!

Soms worden er ook onbewerkte cacaobonen naar (de grootste wereldhaven voor cacao) Amsterdam verscheept geheel CO2 vrij op de Chocoladeboot. Gekoeld met zonne en wind energie.  Deze heerlijke biologische chocolade wordt kleinschalig gemaakt op dit Caribisch eiland. Met 50% zonne-energie. En jij bent dan de voor 1 dag chocolade vervoerder in Nederland op de fiets!! Hoe groen wil je het hebben?!

Ik kan je vertellen dat ik heel blij word door te weten waar mijn chocolade vandaan komt. Want dit geeft aan dat  je met echte chocolade te maken hebt. Als je alleen Unilever op een verpakking ziet staan of Made in China weet je meteen dat er allerlei suikers en andere troep in zit. 

Belangrijk is dus altijd na te vragen of na te zoeken waar je chocolade vandaan komt. Uiteraard mag je voor een goed stuk chocolade wel wat geld meenemen (€€€) maar dat heb je wel wat en hoe!!

Zie hieronder enkele voorbeelden van lokaal geproduceerde chocolade uit de carribean of Equador. Zelfs de verpakking en recycle!



Ben je nu op zoek naar goede chocolade en wil je er wat meer voor betalen, én wil je het voor jezelf zo lokaal mogelijk houden?! Stap dan op je fiets naar bijvoorbeeld TOUT in de Maasstraat in Amsterdam. Daar vindt je de overheerlijkste chocolade gemaakt van de cacaobonen die jij eerder met je fiets naar hun toe hebt gebracht! 

Enjoy!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie achter